onsdag 21 november 2018

Czechoslovakian black.

Jahapp. Jag är ju nu då varm i kläderna gällande lite chili prat, så när jag ändå håller på kan jag ju berätta lite om ett litet projekt jag håller på med.
Jag är ju som sagt ganska grön när det kommer till chili odling, och känner ännu att jag har mycket att lära, jag har ju inhandlat diverse böcker, t.ex boken Älska Chili, som jag rekommenderar åt alla som vill läsa en informativ, men också lättläst och rolig bok om chili. Men ja, håll dig till ämnet Janna , så att, jag anser ju att man kan läsa om allt, men man kan inte lära sig på riktigt om man inte gör.
Ett tag här satt jag som fast klistrad framför en massa videoklipp om hur man beskär sin chili för bättre skörd, eller bara för att forma den, och i fjol så gjorde jag så med flera plantor som inte mådde bra, att jag helt enkelt klippte ner skiten och såg hur dom växte till sig till att bli hur fina plantor som helst ju. Samma sak gjorde jag ju lite med min black naga, alltså min övervintrare, och den börjar ju ta sig riktigt fint nu, den borde dock komma sej in under någon sorts stöd belysning tror jag. Men nu i år, så beslutade jag mig för att så en sorts chili, enbart faktiskt för att beskära den. Jag valde en annuum, vilket jag inte vet om i slutändan var så smart val, en chinense brukar ju växa lite mera kompakt, men det är bara desto intressantare att se hur det går då.
Jag valde då sorten czechoslovakian black.
Varför jag valde den är nog delvis för att jag gillar namnet, jag har inte odlat den förut, så jag kan inte säga något om smaken, men enligt jalapeno.nu ska den mogna frukten ha en utpräglad sötma. Den borde ligga på 500-2000 scoville, vilket ju är ganska lite, men allt behöver ju inte vara megastarkt heller.
Dessutom står det att den ska vara dekorativ, och allt som är fint gillar vi😂.
Nåja, hur som haver, är det ett litet projekt jag håller på med, att beskära en czechoslovakian black planta för att få den buskigare, förhoppningsvis större skörd, och för att helt enkelt lära mig lite mera om att beskära en planta. Just nu i skrivande stund har jag inte gjort något åt den plantan än, den är så liten, men i.o.m.d att den får större kruka i något senare skede, kommer jag att toppa den. Så...fortsättning följer.....


Jag har btw hittat världens bästa ampel på ellos att ha den i. Perfekt stöd belysning alltså. Billig va den också...tror jag🤔

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar